Klasa: I b gimnazjum Typ lekcji: ćwiczeniowa Metody: pogadanka, nauczanie czynnościowe Środki: wycinki z gazet na temat WOŚP; mapa Poznania i okolic; uproszczona mapa wypukła; naklejki (wypukłe małe serduszka); kredki
Cele: uczeń potrafi: • sporządzić diagram obrazkowy (piktogram) i słupkowy, • wyszukać potrzebne informacje z artykułów prasowych, • posługiwać się percepcją dotykową (uczeń niewidomy), • dostrzec potrzebę pomagania innym ludziom.
1. Sprawdzenie zadania domowego. Przegląd wycinków, tabel i wykresów zgromadzonych przez uczniów.
2. Powtórzenie wiadomości. Źródła informacji (telewizja, radio, prasa, Internet). Instytucje zbierające dane (GUS, CBOS, OBOP). Sposoby prezentowania danych (tabela; diagram słupkowy, kołowy, procentowy; wykres liniowy, punktowy; piktogram)
3. Realizacja tematu. • Wprowadzenie – wiersz na temat gromadzenia danych i liczenia. • Nawiązanie do artykułów prasowych o akcji, krótka pogadanka na temat WOŚP. • Podanie tematu lekcji i zapisanie treści zadania.
Zadanie Wyszukaj informacje na temat XIII Finału WOŚP w Wielkopolsce. Sporządź diagram obrazkowy i słupkowy ilustrujący ilość pieniędzy zebranych w Czerwonaku, Dopiewie, Kostrzyniu i Puszczykowie. Znajdź powyższe miejscowości na mapie.
Po wyszukaniu potrzebnych informacji uczniowie wspólnie ustalają ile pieniędzy będzie oznaczało jedno serduszko w piktogramie (np 1 symbol – 1000 zł). Przy naklejaniu nalepek uczniom niewidomym pomagają inni uczniowie lub nauczyciel. Uczniowie wykonują diagramy i ozdabiają je według własnego pomysłu.
4. Podsumowanie. Na jaki cel zostały przeznaczone pieniądze z WOŚP? Dlaczego należy pomagać innym ludziom?.
5. Zadanie domowe. Narysuj diagram kołowy procentowy przedstawiający ilość pieniędzy zebranych w Poznaniu oraz w powiecie poznańskim.
Załącznik: Pewna pani z Zielonej Góry Co dzień liczyła kangury, Potem robiła wykresy, Tabele i inne biesy, Aż spod ołówka szły wióry.
A pewien facet z Warszawy Był równie danych ciekawy. Liczył samochody, Lecz zniknął pewnej środy -Postanowił zliczyć źdźbła trawy.
Innego pana z Grudziądza Często ogarnia żądza, Aby świat cały przeliczyć. Musi on dużo ćwiczyć I wydać sporo pieniądza.
A inny człowiek z Kaukazu Krzyknął w formie rozkazu: Macie gromadzić dane, One chcą być wręcz zbierane, Ale nie wszystkie od razu!
Taka jest więc moja rada: Wszystkim coś liczyć wypada, Liczbę więc żmij i padalców Dzielcie przez liczbę swych palców. A płaza pomnóżcie przez gada.
Wiersz zaczerpnięty z podręcznika „Matematyka Nowej Ery” dla klasy pierwszej gimnazjum
Opracowała: Magdalena Ciesielska
|